NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ صَالِحٍ
حَدَّثَنِي
ابْنُ وَهْبٍ
حَدَّثَنِي
هِشَامُ بْنُ
سَعْدٍ عَنْ
حَاتِمِ بْنِ
أَبِي نَصْرٍ
عَنْ
عُبَادَةَ
بْنِ نُسَيٍّ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ
عُبَادَةَ
بْنِ الصَّامِتِ
عَنْ رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ خَيْرُ
الْكَفَنِ
الْحُلَّةُ
وَخَيْرُ
الْأُضْحِيَّةِ
الْكَبْشُ
الْأَقْرَنُ
Ubade b. Samit'ten
(rivayet olunduğuna göre) Rasûlüllah (s.a.v.)
"Kefen'in hayırlısı
hülledir. Kurban (lığ) ın en hayırlısı da boynuzlu koçtur." buyurmuştur.
İzah:
İbn Mace, cenaiz
Hülle: Yemen kumaşından
dokunmuş, iki parçadan müteşekkil elbise demektir. Aynı cins kumaştan dikilmiş
olan ve iki parçadan oluşan elbiseyede hülle denir. Binaenaleyh bir elbiseye
hülle denilebilmesi için iki parçadan oluşması ve her iki parçanındaraynı cins
kumaştan dikilmiş olması gerekir. Bu hadis-i şerifte hüllenin en hayırlı kefen
olarak nitelendirilmesi bir parçadan ibaret olan kefene nisbetledir. Üç parçadan
oluşan bir kefense elbette hülleden daha hayırlıdır.
Hadisi Şerifte, zaruret
olmadıkça bir parçadan oluşan kefenle yetinmenin uygun olmadığı kasdedilmiş
olması, kuvvetle muhtemeldir.
Hernekadar bazıları, en
hayırlı ve faziletli kefenin Yemen kumaşından yapılan kefen olduğunu
söylemişlerse de, bir hadis-i şerifte, açıklandığı üzere "en hayırlı kefen
beyaz elbiseden yapılan kefendir"[İbn Mace, cenaiz; Tirmizî, cenaiz] O gün
için halka temini en kolay olan kefenliğin Yemen kumaşından yapılan hülle
olduğu için Rasûl-i Ekrem'in kefenlik olarak hülleyi tavsiye etmiş olduğu ve
yine bu düşünceyle onun en hayırlı kefenlik olduğunu söylemiş olması da mümkündür.
Rasûl-ü Zîşan Efendimizin boynuzlu koçun en hayırlı kurbanlık olduğunu
söylemesi ise, genellikle boynuzlu koçların daha etli olmalarıyla açıklanabilir.